Mina dikter

Solveigs dikter

Över djupen bär Han dig!

I Guds väntrum

I Guds väntrum

" I Guds väntrum sitter många och väntar på sin tur.
Någon har cancer och får vänta länge,
en annan har har ont i själen och får förtur.

I Guds ögon finns en röntgenblick
som vet vad varje patient tål.
En del får vänta länge.
andra har inget tålamod.

I Guds händer får vi vila
och lägga all vår smärta ned
I rätt tid kommer Han att kalla på oss och gripa in."


Vårbuketten

" Guds församling är som en Vårbukett
som Herren själv har plockat
 Och Han har plockat oss en och en,
var och en med sin egen färg,
sin egen doft och sitt eget namn.
 För Han säger:"
Jag har kallat dig vid namn!
Du är min!"
Och Han har ryckt oss upp
från vår gamla plantering,
ryckt oss upp ur världen
och satt oss i sitt rike 
med det levande vattnet
där vi får hämta daglig kraft
 och näring för att bli
-Hans EVIGHETSBLOMMOR!"

Förtröstan

"Jag vet att Gud kan hela
 och göra under
 men ibland har jag svåra
stunder.

Han är godheten själv
och Han vill oss så väl
men ändå har jag ont
i min själ.

Jag vill ändå tacka
dig Gud för din
omsorg var dag
trots smärta och egna
nederlag.

Du har allt i din hand
och jag litar på dig
hur än livet ter sig för
mig."

Tröst till Israel

Tröst till Israel

Det kommer att bli bra en dag,
då livets träd bär frukt tolv gånger
om året och ger läkedom för folken.

Då ska ingen förbannelse mer finnas.
Inga krig och inget hat eller terrorism.
Gud själv skall torka alla tårar från våra ögon.
Döden skal inte finnas mer och ingen sorg
och ingen gråt eller plåga.

Det kommer att bli bra en dag,
då livets träd bär frukt tolv gånger om året
och ger läkedom för folken."

Det finns en vän

Det finns en vän som aldrig sviker.
Det finns en vän som alltid förstår.
Det finns en vän som älskar dig.
Hans namn är Jesus.

Det finns en vän som alltid lyssnar.
Det finns en vän som dig ser.
Det finns en vän som älskar dig
Hans namn är jesus.

Det finns en vän som ser dina tårar.
Det finns en vän som skrattar med dig
Det finns en vän som älskar dig.
Hans namn är Jesus.

En källa

"Mitt i nedstämdheten,
i sorgen 
 finns Du Gud
som en porlande bäck
- en evig källa"

En gång vandrade jag ensam

"En gång vandrade jag ensam genom mörka dalar och ljusa stränder.
Jag bar ensam min sorg och min glädje. Jag sökte och letade  efter Sanningen i olika brunnar men jag hade inte den rätta lyktan  så att jag kunde se klart. "Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig. Hos dig är livets källa.  I ditt ljus ser vi ljus. Ja du låter min lampa lysa klart"

När jag fick möta Honom som är vägen, sanningen och livet, blev min stig ljusare.Jag vandrar inte längre ensam genom mörka dalar och ljusa stränder. Jag bär inte ensam min sorg och min glädje. Han går med mig i mörker och i ljus i sorg och i glädje."

Från ö till sjö

Vi har flyttat
från hav och ö

till en  liten
stad med sjö

Vi trivs i
denna fina
miljö!

När ridån går upp

När ridån går upp ,
och det blir premiär
då är det dax att stå upp
då är det dax att träda fram.

När Konungarnas Konung
gör entre
ska alla knän böjas och
alla tungor bekänna att
Jesus är Herre

Inför Honom
är vi alla lika
Vi är alla hans barn
skapade till gemenskap
med honom.

När ridån går upp
och det blir premiär
då är det dax att stå upp
då är det dax att träda fram



 

Vättern

Vi gick åstad till Båstad
för att söka  en bostad 
Vi fick en lägenhet
utan oangelägenhet.

Vi hade bott på en ö
så vi ville åtminstone
ha en sjö.

Och så kom vi till Hjo
och fick  ro och sa:
" Här kan vi bo!"

Tomhet och längtan

"Jag vill ge andlig spis till den som hungrar men inte orkar gå till våra kyrkor. Som inte känner behov men ändå känner tomhet och längtan

Jag vill ge andlig spis åt den som har vaknat efter ett rus eller en sil, som inte själv klarar att komma ur det eller ens vill, men ändå känner tomhet och längtan.

Jag vill ge andlig spis åt den som varit otrogen eller blivit övergiven. Den som bär på skuld eller bitterhet, som har svårt att komma ur det eller inte ens vill men ändå känner tomhet och längtan.

Han sa: " Gå ut !Ge bröd till den som hungrar. Ge vatten åt den som törstar.
Ge liv åt den som känner tomhet och längtan."

tankeord

"Att bli pånyttfödd är bättre än
 att leva ett dubbelliv!

 Att tro är bättre än att tvivla.
Att älska är större än att hata.

Det är bättre att vara ren i själen
än att ha guld på hälen.

Det är bättre att älska sin nästa
än att hata sig själv.

Bättre att förenas med Gud
än att förorena en hel värld.

Det är bättre att dö för att få liv,
än att leva för att dö.

Barn är också människor.

Det är bättre att ramla,
än att aldrig resa sig upp.

Att åldras

Har ni tänkt på hur samhället behandlar oss lite äldre?
Det märks när man ska läsa en tidning hur små bokstäverna blivit.Man får gissa sig fram till vad det står. Som tex här omdagen tyckte jag det stod
 " Vi bjuder på kaffe och semla" men när jag kom dit stod det "Biografen Selma" så jag fick gå igen. Och direkt kom nästa sak som dom gjort mot oss. Höjt trottoarkanterna! Man kan ju slå ihjäl sig när man ska gå. För att inte tala om backarna! Dom har de gjort både längre och högre !
När det tog 15 minuter för mig att gå tar nu 45 minuter.
Och affärerna är inte bättre! De har börjat att ändra alla storlekar!
Det som var 38 förut är 42 nu och prislapparna är som flugor!
Man ser ju ingenting! Jag har kommit hem med fel storlek mer än en gång pga deras fluglappar.
Men värst är nog detta med telefonen. Om man ringer vårdcentralen svarar
en långsam röst
" Du  har  kommit  till  vårdcentralen  ! Vid  livshotande  fall  ring  1 1 2. " Gäller det tidsbokning eller avbokning av tid Slå in ditt personnummer.
Sen ska man slå in sitt telefonnummer och det kan jag inte utantill så då får jag hämta mina glasögon och när jag är klar har hon redan lagt på så då får jag börja om igen Och ska jag ringa till telia är det ännu värre Då svarar en röst "Du är nr 89 i turåring," Det är ju mer år än jag har levt! Om man har överlevt den väntan så börjar en röst "Vad gäller ärendet?" Så säger man som det är då svarar rösten "Jag förstår inte vad du menar? Och så håller det på tills jag lägger på. Ska det vara så?
Nej det var bättre förr!
I kassakön blir det värre och värre. Först ska man hitta sitt kort.!-  Varför gör de väskorna så djupa nu för tiden? -Sen ska man ta fram glasögonen De ligger i facket. -Vilka tröga dragkedjor de gör nu för tiden! Sen ska man komma ihåg koden ! och sen ska man ha glasögon för att se siffrorna Ja det tar tid! Tur att man är pansionär!"- Men det var bättre förr!

copyright på alla texter

Då är det dax att stanna upp!

När alla larmklockor ringer - då är det dax att stanna upp och vända om. Då gäller det att sakta farten, tappa ansiktet och våga visa vem man är.
När alla kablar är utdragna - då är det dax att stanna upp och vända om. Då gäller det att bromsa in, dra ner på hastigheten och vända blad.

Man måste inte vara först på plats. Man måste inte ha alla rätt. Man måste inte alltid ha rätt. Man måste inte vara alla till lags.

När alla tankar snurrar i en centrifug- då är det dax att stanna upp och vända om. När man inte hittar det man söker, och när man glömt vad man söker.
Då är det dax att stanna upp och vända om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0